De Vlieberg viert! | |
Wij vieren feesten en successen, maar ook bij verdrietige momenten zijn we er voor elkaar.We willen elkaar inspireren, motiveren en iets voor elkaar betekenen. Daar staan we voor en dat geven we onze leerlingen elke dag weer mee.
VierenVieren is één van onze vier V’s. En dan hebben we het niet alleen over het vieren van Sinterklaas en Kerst. Is er een zwemdiploma gehaald? Is een leerling jarig? Heeft de klas gewonnen met schoolvoetbal? Of zijn alle letters van het alfabet bekend? Op de Vlieberg maken we er een feestje van. Naast het vieren van feesten en successen, zijn we er echter ook voor elkaar bij verdrietige momenten. Juist dan willen we elkaar inspireren, motiveren en iets voor elkaar betekenen. Daar staan we voor en dat geven we onze leerlingen elke dag weer mee. We zijn er dan voor elkaar. Zo is het bij ons heel normaal om een kaarsje in de klas te branden voor iemand die ernstig ziek is of bij bijvoorbeeld een spannende operatie van een familielid. Op deze manier inspireren en motiveren we de kinderen iets voor elkaar te betekenen in moeilijke tijden. Vieren heeft een belangrijke plek binnen de Vlieberg. Naast spontane vieringen, vieren we jaarlijks gezamenlijk de start en het eind van het schooljaar en hijsen we de vlag. In de tweede schoolweek organiseren wij samen met de Ouderwerkgroep een Vliebergfeest, waarbij samenkomen en elkaar ontmoeten centraal staat. Daarnaast is er een aantal keer per jaar een aulaviering, waarbij alle ouders, grootouders en iedereen die dat leuk vindt welkom zijn. Hoe wij bijvoorbeeld de Kinderboekenweek vieren? Kijk maar eens naar dit filmpje! | Onze katholieke identiteitDe Vlieberg is een rooms-katholieke school. We zijn echter ook een school die oog heeft voor de eigentijdse ontwikkelingen en een school die met haar tijd en omgeving meegroeit. We leggen daarom niets op, integendeel. Maar we laten onze kinderen wel kennis maken met het katholieke geloof en de bijbehorende overtuigingen.
Op de Vlieberg zien we het geloof namelijk als iets moois. Het draagt bij aan ons gevoel van saamhorigheid. Daarom delen we de waarden van ons geloof, zoals naastenliefde, solidariteit met zwakkeren, omgaan met verschillen en respect voor anderen en de omgeving. Dit delen doen we betekenisvol. Het levensbeschouwelijke karakter wordt minder gezocht in de relatie met kerkelijke activiteiten, maar wordt meer in een maatschappelijke context geplaatst. Zo vieren we de katholieke feesten en vertellen we daarbij het verhaal erachter. We leggen uit waarom we Kerstmis vieren en waarom we in Nederland vrij zijn op Hemelvaartsdag. In elke lokaal hangt een kruisbeeldje en krijgen onze kinderen verschillende verhalen uit het oude testament mee. Verhalen waarover we met elkaar in gesprek gaan over normen en waarden.
In de hogere groepen geven we heel bewust aandacht aan alle geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen. Wij merken dat dit ongelooflijk belangrijk is in de huidige tijd waarin we leven. In de praktijk zien we de geloofslessen vooral tot uiting komen bij verdrietige momenten. We zijn er dan voor elkaar. Zo is het bij ons heel normaal om een kaarsje in de klas te branden voor iemand die ernstig ziek is of bij bijvoorbeeld een spannende operatie van een familielid. Op deze manier inspireren en motiveren we de kinderen iets voor elkaar te betekenen in moeilijke tijden.
Op de Vlieberg bidden we niet meer drie keer op een dag. En bijbelse teksten worden niet dagelijks voorgelezen. Maar we hechten wel waarde aan het katholieke geloof als basis voor onze school als plek waar kinderen zich veilig en thuis voelen en opgroeien. De Vlieberg is een katholieke school waar leerlingen met verschillende achtergronden zich thuis voelen. Onze identiteit komt tot uiting in onze saamhorigheid, het vieren en het zorg dragen voor elkaar. Daar staan we voor en dat geven we onze leerlingen elke dag weer mee.
|
Kijk ook bij de andere sterke V's van De Vlieberg: |