De Vlieberg vertrouwt! | |
Wij vormen samen één school.Wij zijn een kleine school waar iedereen elkaar kent en waar iedereen welkom is! Werken, spelen én leren. Wij doen het samen. Met leerlingen van de eigen groep door middel van coöperatief leren, of met andere leerlingen of kinderen binnen ons Kindcentrum.
VertrouwenOp de Vlieberg vinden wij het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben. Vertrouwen in zichzelf én in de ander. Vertrouwen in jezelf betekent geloven in je eigen kunnen. Het betekent niet dat je álles moet kunnen. Het betekent wel dat je gelooft dat je talenten hebt en dat je de mogelijkheid krijgt die te ontwikkelen op onze school. Vertrouwen in een ander zorgt ervoor dat je je prettig en veilig voelt en dat je verbinding hebt met de mensen om je heen. Het is de basis die nodig is voor samen werken, spelen én leren.
Een veilige, vreedzame schoolWij bouwen samen aan een veilige en sociale school waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij geven veel aandacht aan groepsvorming, groeps-doorbrekend werken en democratisch burgerschap. Gedurende het hele schooljaar bespreken wij in alle groepen thema's die zorgen voor een veilige en sociale omgeving; onderling in de groep en in de hele school. Wij gebruiken hiervoor de methode ‘De Vreedzame School’. Wij stimuleren leerlingen op een positieve manier om respectvol met elkaar om te gaan en beschouwen de klas als en de school als een leefgemeenschap, waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin ze leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de school. Verbinding maak je immers samen. In de bovenbouw zijn er leerling-mediators die leerlingen helpen bij het oplossen van conflicten. De mediators hebben onder andere geleerd om goed te luisteren, samen te vatten, goede vragen te stellen en oplossingen te bedenken. Als de mediators er niet uitkomen schakelen zij de hulp van de leerkracht in. In de bovenbouw heeft iedere groep een klassenvertegenwoordiger en worden er klassenvergaderingen gehouden. Ook is er een leerlingenraad die regelmatig met de directeur vergadert. Op deze manier vormen wij samen één school.
| Samen lerenIn de klas zet de leerkracht veel coöperatieve werkvormen in die gebruikt worden bij coöperatief leren. Coöperatieve werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerlingen samenwerken in kleine groepen volgens specifieke stappen. De werkvormen zijn zo opgezet dat elke leerling evenveel inbreng heeft. De leerlingen hebben elkaar ook nodig om de opdracht goed uit te kunnen voeren. Zo versterken ze hun eigen leerproces én dat van de ander. Coöperatieve werkvormen zorgen voor effectieve leertijd, omdat meer leerlingen tegelijk actief zijn. Naast het coöperatief leren in de klas, werken de leerlingen samen met leerlingen uit andere klassen doordat wij regelmatig groepsdoorbrekend werken in de school. Ook met de kinderen van De Kleine Vlieberg en De Wadlopers wordt samengewerkt en gespeeld.
Samenwerken door teamledenNiet alleen de leerlingen werken samen, maar het team ook. Er is veel overleg en afstemming tussen de leerkrachten onderling en zo doen zij bijvoorbeeld collegiale klassenconsultaties bij elkaar. Ook bereiden leerkrachten thema’s, lessen en leuke activiteiten voor de kinderen gezamenlijk voor. Wij werken daarnaast ook samen met ouders van de Ouderraad, de pedagogisch medewerkers van De Kleine Vlieberg, De Wadlopers en De Zeerob. Ook is er samenwerking met collega’s van andere Sarkon scholen voor bijvoorbeeld scholing of netwerkbijeenkomsten. |
Samen kom je verder!
Kijk ook bij de andere sterke V's van De Vlieberg:
|