Er is de laatste tijd veel aandacht voor het dalende leesniveau in Nederland. Op 13 oktober publiceerde de NOS opnieuw een stuk over de dalende leesvaardigheid en werd de noodklok geluid.
Scholingstraject LIST
Vanmiddag hadden wij wederom een (online) scholingsbijeenkomst van LIST. Ook wij merkten namelijk een paar jaar geleden dat het leesniveau achterbleef en dat er binnen het team niet genoeg kennis was over het leren lezen. In juni 2019 is het team gestart met het tweejarige scholingstraject LIST (Leesinterventieproject voor scholen met een totaalaanpak) van de Hogeschool Utrecht. Het doel van het project is het ontwikkelen van gemotiveerde en strategische lezers die hun geletterdheid inzetten om te leren én te lezen voor hun plezier.
Opbrengsten
Wij hebben door het project geleerd om systematisch te werken aan het verbeteren van de leerlingresultaten. Al vanaf de start op de basisschool is er veel aandacht voor lezen. De remedie is namelijk ‘Lezen, lezen, lezen’. Dit is dan ook wat wij doen op school. Elke dag starten de groepen 3 t/m 8 met een half uur ‘List’ lezen. In dit half uur lezen de kinderen niet alleen maar is er ook aandacht voor boekpromotie, boekenkeuze en wordt er door de leerkracht voorgelezen.
We zien dat (bijna) alle kinderen nu ook echt lezen. Als de leerkracht observeert dat een kind niet tot lezen komt achterhaalt zij waar de oorzaak ligt. Vaak komt dit doordat het kind een boek heeft dat hem of haar niet echt boeit. Een zoektocht naar het perfecte boek start dan. Want, voor elk kind is er een geschikt boek te vinden!
In de groepen 1/2 is veel aandacht voor het kiezen van goede prentenboeken, het voorlezen en creatief schrijven. Daarnaast zorgen wij in de hele school voor een uitdagende en stimulerende leesomgeving, zoals bijvoorbeeld een leeshoek in elke klas en een mooie plek om boeken te etaleren. Ook doen wij mee aan diverse projecten als de Kinderboekenweek, Voorleeskampioen, Kinderjury enz. Binnen ons Kindcentrum lezen oudere kinderen wekelijks voor aan de kleintjes van het Kinderdagverblijf en de Peuterspeel- en leergroep. Die verbondenheid en betrokkenheid werkt onwijs goed! We merken naast gemotiveerde lezers ook dat de resultaten omhoog gaan en dat werkt door in alle facetten van het onderwijs.
Schoolbibliotheek
Het ministerie geeft tevens aan dat scholen moeten zorgen voor een breed aanbod van boeken. Ook dit is iets waar we in geïnvesteerd hebben. Wij hebben nu een aantrekkelijk en actueel boekenaanbod en jaarlijks is er een bedrag begroot om de bibliotheek up-to-date te houden. Kinderen worden uiteraard betrokken bij de keuze van de nieuwe boeken, het gaat immers om hun interesse voor boeken!
Lees hier het artikel van de NOS over het dalende leesniveau: (https://nos.nl/artikel/2352094-kinderen-lezen-steeds-slechter-nieuwe-oproep-tot-leesoffensief.html)